header-over-anne

Over Anne van Egmond

anne-van-egmond-01De herkenbare stem van Anne van Egmond is verbonden geweest aan tientallen radioprogramma’s. Ze noemt zichzelf ‘een uitgesproken sfeervrouwtje’. Haar karakteristieke geluid straalt een zekere warmte en betrokkenheid uit waarmee ze luisteraars deelgenoot weet te maken van het programma. Ze zoekt en krijgt vooral programma’s te presenteren waarin een direct contact met luisteraars ontstaat. Het radio maken is voor haar een manier van leven geworden.

Een opmerkelijk levensverhaal

Het levensverhaal van Anne van Egmond wordt gekenmerkt door toevalligheden. Twee weken na haar geboorte wordt ze door haar alleenstaande moeder afgestaan aan pleegouders. Ze komt hier toevallig achter wanneer ze in ondertrouw gaat. Ze is twintig jaar en moet daarom een handtekening van haar moeder hebben. Op het stadhuis krijgt Anne voor het eerst te horen dat haar overleden moeder niet haar moeder is geweest en dat haar biologische moeder nog leeft. Deze is inmiddels getrouwd en heeft een gezin en daarnaast nog twee voorechtelijke dochters die ze, in tegenstelling tot Anne, niet heeft afgestaan. Omdat Anne altijd voor de familie verzwegen is geweest, wordt ze door haar moeder als een kennis uit Hilversum bij het gezin opgevoerd. Anne krijgt aanvankelijk wel contact met de andere voorechtelijke kinderen, maar helaas zijn ze ook weer verbroken.

sterrenslagNet als haar moeder heeft Anne interesse in muziek en een liefde voor dieren. Ze is nieuwsgierig naar haar echte vader, maar haar moeder heeft tot haar dood in 1988 zijn identiteit niet willen onthullen. In 1989 vertelt Anne in het VARA-televisieprogramma 'Het moment' van Paul Witteman hoe ze op toevallige wijze erachter is gekomen wie haar echte moeder is. De familie van haar moeder komt echter in opstand tegen dit optreden en dreigt met een proces. Een collega weet een goede advocaat in Amsterdam en de zaak wordt gesust. Haar advocaat vindt Anne sprekend lijken op een familie die hij kent. Ze komt pas in contact met deze familie, drie halfzussen en een halfbroer, wanneer één van hen in 1999 bezig is een boek over haar vader, de dirigent Willem van Otterlo, te schrijven. Zij bericht de advocaat dat ze vermoedt dat Anne ook een dochter van haar vader zou kunnen zijn. Er wordt DNA-onderzoek gedaan en onder andere met behulp van likranden van enveloppen van bewaarde brieven die haar vader uit Australië heeft verzonden, wordt vastgesteld dat Willem van Otterloo Anne's biologische vader moet zijn. Hij is dan al twintig jaar geleden overleden, maar Anne leert wel haar halfbroer en halfzussen kennen. Het toeval wil dat nog een halfbroer, componist Rogier van Otterloo (overleden in 1988), en Anne elkaar jaren eerder hebben ontmoet tijdens opnames van het AVRO-programma 'Sterrenslag' zonder te weten dat ze  familie van elkaar zijn. Pas als Rogier al tien jaar overleden is, hoort Anne dat ze dezelfde vader hebben. 

Fascinatie voor radio

anne-van-egmond-02Van jongs af aan is Anne gefascineerd door de radio. Haar pleegouders hebben een café, waardoor ze vaak alleen thuis zit en dan ligt ze lekker naar de radio te luisteren. De hoorspelen en amusementsprogramma’s zijn haar gezelschap. Ze hoort een grote familie en ze wil erbij horen. Na de mulo wil ze naar de toneelschool, maar wanneer dit niet lukt kiest ze voor de radio. Als vijftienjarige weet ze alles over het medium. Als hobby heeft ze 'omroepstertje spelen' en programma’s maken. Dit doet ze als lid van de afdeling ‘Sleutelstad’ (Leiden) van AVRO’s jeugdomroep 'Minjon'. Ze stuurt haar producties op naar Herman Broekhuizen en mag aan het programma 'Op de jonge golf' meedoen. Via Minjon leert ze Theo Stokkink kennen. Wanneer hij naar de jeugdafdeling van de KRO gaat vraagt hij Anne om samen met hem het programma 'Sjook' te presenteren. Zo begint ze in 1965 aan een periode waarin ze via Martha Doyle, hoofd Gesproken Woord bij de KRO, het ene programma na het andere krijgt aangeboden. Het is voor Anne een hele beleving om 'Vliegende Schijven' van Martha Doyle over te mogen nemen. Als klein meisje heeft ze zelf naar het populaire programma geluisterd en nu draait ze zelf verzoekplaten voor de militairen.

Anne op televisie

1-2-3-showNaast het radiowerk wordt ze vanaf 15 december 1966 ingezet als televisieomroepster. Ze vindt het vreselijk om gezien te worden en om onder die spanning uit haar hoofd een tekst te moeten uitspreken. Na een klein jaartje besluit ze ermee op te houden. Op de radio heeft ze immers genoeg te doen. Pas jaren later is ze als bekende Nederlander van de radio teruggekeerd op televisie in allerlei spelletjes. Dat vond ze leuk om te doen, en het ging haar dan ook goed af. Daarnaast stond ze voor televisie naast Rudy Carell in de '1-2'-3-Show' en heeft ze een paar programma's voor Teleac gepresenteerd,  waaronder de taalcursus Nederlands 'Wie schrijft die blijft'  samen met Robert ten Brink.

Liever radio

anne-van-egmond-03Het radiowerk bevalt haar veel beter. Bij de radio is ze niet te zien, maar kan ze met haar stem en haar woorden een sfeer creëren. Jarenlang woont ze vlakbij de radiostudio van de KRO aan de Emmastraat in Hilversum. Hierdoor kan ze om vijf voor negen binnenlopen en om twee over negen haar programma direct na het nieuws beginnen. In de loop der jaren wordt het radio maken een tweede natuur voor haar; het rode uitzendlampje gaat aan en zij transformeert zichzelf tot iets wat uit een speaker komt.

Succes

tombolaMartha Doyle wil dat ze een verzoekplatenprogramma gaat presenteren met een andere formule dan de vergelijkbare programma’s. Anne komt met het idee dat het verzoek vergezeld moet gaan van een herinnering aan het betreffende nummer. Deze verhalen moeten door de luisteraar worden ingezonden. Anne leest ze voor en draait de platen in het programma 'Je kunt me nog meer vertellen'. Een hoogtepunt uit haar omvangrijke carrière is het muziekprogramma 'Tombola'. Ze heeft het zes jaar gepresenteerd, samen met Lex Lammen, in iets wat haast omschreven kan worden als een radiohuwelijk. Ook nu nog wordt Anne er nog steeds door luisteraars over aangesproken. Ze zal altijd bijzondere herinneringen hebben aan het langlopende 'Adres onbekend', ook een samenwerking met Lex Lammen, waarin mensen oproepen doen om uit het oog verloren familieleden en kennissen op te sporen. In de tijd dat ze dit programma presenteert is Anne nog op zoek naar de identiteit van haar echte vader. Als geen ander kan ze zich inleven in de verhalen van de deelnemers. Zelf kan ze echter geen oproep in het programma doen.

Verschillende werkgevers

Anne is vanaf het begin van haar radiocarrière freelancer geweest. Na een kort uitstapje naar de AVRO van 1980 tot 1983 keert ze terug naar de KRO. In 1989 stapt ze over naar de TROS, waar ze voor het eerst te maken krijgt met de steeds harder wordende omroepwereld. Op haar veertigste wordt haar contract niet verlengd omdat ze ‘te oud’ zou zijn. Ze gaat hard op zoek naar iets nieuws. Via oud-Minjon medewerker Ad ’s-Gravesande komt ze tijdelijk bij AT5 terecht met een wekelijks interviewprogramma op TV en ze doet commentaarwerk voor Teleac. Bij Classic fM heeft ze twee jaar klassieke muziek met een glimlach gepresenteerd, daarna een easy listeningprogramma bij Omroep MAX en bij omroep Gelderland een inter-actief programma met goede muziek.

Opnieuw succes, bij Radio Noord-Holland

radio-bitchesIn 1997 komt er gelukkig een kentering. Dan begint Anne bij RTV Noord-Holland met 'Egmond Binnen', een muziekprogramma waarvoor ze zowel de samenstelling als de presentatie doet. Ze vult het programma met muziek die ze steeds minder op de radio hoort: jazz, chansons, cabaret. Ze merkt dat haar generatiegenoten op het programma afstemmen en ze haalt er tot op heden zeer hoge luistercijfers mee. In 2011 krijgt ze de 'RadioBitches Oeuvre Award',  omdat ze volgens de jury een van de mooiste, zachtste en warmste stemmen van de Nederlandse radio heeft en omdat zij altijd zichzelf is gebleven.

PRIJZEN

  • Zilveren Oor (1986), voor 'Met Anne...', 'Adres Onbekend' en 'Het Egmond-complex'
  • RadioBitches Oeuvre Award 2011